بررسی تاثیر ادراک اصالت برند بر قصد خرید آنلاین با نقشی میانجی مالکیت روانشناختی برند (مطالعه موردی شرکت پگاه)

  • اعظم محمدی تنها 1
  • محمد طهوری 2
  • 1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان، همدان، ایران
  • 2 عضو هیات علمی وابسته دانشگاه آزاد اسلامي واحد همدان، همدان، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 26 (1402) , صفحه 615-631
چاپ شده: 1402-09-25

چکیده

پژوهش حاضر به موضوع بررسی تاثیرادراک اصالت برند بر قصد خرید آنلاین با نقشی میانجی مالکیت روانشناختی برند در شرکت پگاه پرداخت. روش اين تحقيق از لحاظ هدف كاربردي، از لحاظ روش توصيفي و همبستگي و از لحاظ شيوه گردآوري داده‌ها يك تحقيق میدانی بود. جامعه آماري شامل مشتریان شرکت پگاه طی سال 1402 می‌باشند که به دلیل عدم دسترسی به تمامی مشتریان، حجم جامعه نامحدود در نظر گرفته شد. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان و کرجسی و به روش تصادفی ساده به تعداد 384 نفر انتخاب گردید. سطح ادراک اصالت برند 71%، مالکیت روانشناختی برند 64% و قصد خرید 69% بود. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار PLS نشان داد که ادراک اصالت برند به طور مستقیم به میزان 25% بر قصد خرید و به میزان 65% بر مالکیت روانشناختی برند اثرگذار بود. مالکیت روانشناختی برند به طور مستقیم به میزان 35% بر قصد خرید، اثرگذار بود. ادراک اصالت برند با میانجی مالکیت روانشناختی به میزان 47% بر قصد خرید تأثیر گذاشت؛ بنابراین قصد خرید همزمان هم از مسیر مستقیم و هم از مسیر غیرمستقیم (اثر کل) به میزان 47% تحت تاثیر ادراک اصالت برند می باشد و در این بین مالکیت روانشناختی برند به عنوان یک متغیر میانجی جزئی است؛ بنابراین در کل می توان نتیجه گرفت که ادراک اصالت برند بر قصد خرید با نقش میانجی مالکیت روانشناختی برند تاثیر دارد.

کلمات کلیدی: ادراک اصالت برند، مالکیت روانشناختی برند، قصد خرید، شرکت پگاه

ارجاع به مقاله
محمدی تنها ا., & طهوری م. (1402). بررسی تاثیر ادراک اصالت برند بر قصد خرید آنلاین با نقشی میانجی مالکیت روانشناختی برند (مطالعه موردی شرکت پگاه). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(26), 615-631. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2255

  • دفعات مشاهده مقاله: 391
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 436