ارزیابی تجربی مولفه های حکمرانی خوب در بخش عمومی دولتی ایران (مطالعه موردی: آموزش و پرورش شهر ارومیه)
- 1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی (تصمیم گیری وخط مشی گذاری عمومی) دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران
- 2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی (تصمیم گیری وخط مشی گذاری عمومی) دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده
برای بهبود اعتماد شهروندان و ارائه خدمات، به کارگیری اصول حکمرانی خوب در بخش دولتی بسیار حیاتی است. علیرغم تلاشها برای بهبود ارائه خدمات، انتقادات و شکایات نسبت به خدمات عمومی همچنان مشهود است. هدف این مطالعه ارزیابی تجربی مولفههای های حکمرانی خوب در بخش دولتی (مطالعه موردی آموزش و پروش شهر ارومیه) است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان و کارکنان آموزش و پرورش شهر ارومیه به تعداد 500 نفر میباشند. در این پژوهش با استفاده از جدول مورگان تعداد 217 بعنوان نمونه انتخاب شدند و پرسشنامه بین آنها توزیع و جمعآوری گردید. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. در این پژوهش، ضمن مرور کامل مبانی نظری و انتخاب اعضای نمونه آماری با روش نمونهگیری تصادفی، فرضیههای پژوهش با روش مدل یابی معادلات ساختاری، سنجش شدهاند. یافتهها نشان میدهد عوامل نه گانه شامل اتحاد استراتژیک، برنامه ریزی استراتژیک، مدیریت ریسک، حسابرسی، کنترل تقلب، عملکرد با کیفیت، منابع مالی، مدیریت منابع انسانی و زیرساختها و امکانات، بر حکمرانی خوب در بخش دولتی (اداره آموزش و پرورش شهر ارومیه) تاثیر معناداری دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 175
- دفعات دانلود مقاله کامل : 38