شناسایی و رتبه بندی خط مشی های تأثیرگذار در توسعه گردشگری روستایی در ایران

  • ماهرخ لطف الهی حقی 1
  • پیمان تقی پور 2
  • سهیلا شایگان 3
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 25 (1402) , صفحه 1827-1846
چاپ شده: 1402-06-26

چکیده

خط­مشي گذاری در گردشگري در سه مرحله ي تدوين، اجرا و ارزيابي قابل اجرا است. در این نوع خط مشی گذاری بعد از مطرح شدن يك مسئله عمومي در دستور كار، طرح انتخاب­هاي مختلف براي حل آن و گزينش يك تصميم توسط دولت، آنچه باقي مي­ماند، اجراي آن تصميم است. هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی خط­مشی های تأثیرگذار در توسعه گردشگری روستایی در ایران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع اجرا پیمایشی است. با مرور متون مربوط به خط مشی گذاری و گردشگری و پرسشنامه خبره محور نسبت به انتخاب معیارهای موثر اقدام شده است. به منظور مقایسه معیارهای ارزیابی جهت اولویت بندی و همچنین رتبه بندی خط مشی ها از نظر خبرگان و به کارگیری روش تصمیم گیری TOPSIS بهره برده شد. با توجه به نتایج حاصل از روش تصمیم گیری TOPSIS، دوازده معیار شناسایی و به ترتیب اهمیت اولیت بندی شده که مقوله «حمایت از بخش خصوصی براي ایجاد مناطق نمونه گردشگري» معیار رتبه اول را نسبت به بقیه معیارها کسب نمود.

کلمات کلیدی: خط مشی گذاری، توسعه گردشگری روستایی، صنعت گردشگری

ارجاع به مقاله
لطف الهی حقی م., تقی پور پ., & شایگان س. (1402). شناسایی و رتبه بندی خط مشی های تأثیرگذار در توسعه گردشگری روستایی در ایران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(25), 1827-1846. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2120

  • دفعات مشاهده مقاله: 121
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 114