بررسی تاثیر پاداش مدیرعامل، تخصص هیات مدیره و حق الزحمه حسابرسی بر مدیریت سود با توجه به نقش تعدیل کننده رشد فروش در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

  • رضا حسینی 1
  • معصومه علی پوریگانه 2
  • 1 استادیار حسابداری، موسسه آموزش عالی خرد بوشهر، بوشهر، ایران
  • 2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی خرد بوشهر، بوشهر، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 25 (1402) , صفحه 1621-1646
چاپ شده: 1402-06-26

چکیده

هدف از این بررسی تاثیر پاداش مدیرعامل، تخصص هیات مدیره و حق الزحمه حسابرسی بر مدیریت سود با توجه به نقش تعدیل کننده رشد فروش در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت توصیفی است. نمونه آماری شامل 133 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که دوره 1394- 1400 فعال بوده­اند. روش آماری این پژوهش رگرسیون چند متغیره است. جهت آزمون فرضیه­ ها از نرم ­افزار Eviews نسخه 10 استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پاداش مدیرعامل بر مدیریت سود تاثیر معناداری دارد و حق الزحمه حسابرسی بر مدیریت سود تأثیر مثبت و معناداری دارد و تخصص هیئت مدیره بر مدیریت سود تاثیر مثبت و معناداری دارد و پاداش مدیرعامل، حق الزحمه حسابرسی و تخصص هیئت مدیره بر مدیریت سود با توجه به نقش تعدیل کننده رشد فروش تاثیر مثبت و معناداری دارد.

کلمات کلیدی: مدیریت سود، رشد فروش، تخصص هیئت مدیره

ارجاع به مقاله
حسینی ر., & علی پوریگانه م. (1402). بررسی تاثیر پاداش مدیرعامل، تخصص هیات مدیره و حق الزحمه حسابرسی بر مدیریت سود با توجه به نقش تعدیل کننده رشد فروش در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(25), 1621-1646. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2105

  • دفعات مشاهده مقاله: 144
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 136