تأثير روابط اجتماعی هيأت مديره بر محافظه کاری با تأکيد بر نقش تعديلی کيفيت کنترل داخلی (شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران)

  • سید محمد بخشایش 1
  • فاطمه تنگستانی 2
  • 1 گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد خرد بوشهر، دانشگاه غیرانتفاعی، استان بوشهر، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 25 (1402) , صفحه 227-238
چاپ شده: 1402-04-27

چکیده

پژوهش حاضر در پی پاسخی به این سؤال است که روابط اجتماعی هیأت مدیره بر محافظه کاری حسابداری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران چه تأثیری دارد در ضمن، کیفیت کنترل داخلی بر رابطه بین روابط اجتماعی هیأت مدیره و محافظه کاری حسابداری چه تأثیری دارد. جهت آزمون فرضيه­هاي فوق نمونه­اي متشکل از 135 شرکت از بين شرکت­هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1392 تا 1398 انتخاب گرديد. نتایج نشان می دهد که روابط اجتماعی هیأت مدیره بر محافظه کاری حسابداری تأثیر منفی و معناداری دارد به عبارت دیگر، با افزایش روابط اجتماعی هیأت مدیره، محافظه کاری حسابداری کاهش می یابد. همچنین کیفیت کنترل داخلی بر رابطه بین روابط اجتماعی هیأت مدیره و محافظه کاری حسابداری تأثیر مثبت و معناداری دارد به عبارت دیگر، در صورت بالا بودن کیفیت کنترل داخلی، تأثیر منفی روابط اجتماعی هیأت مدیره بر محافظه کاری حسابداری تقویت می گردد.

کلمات کلیدی: روابط اجتماعی، هيأت مديره، محافظه کاری، کيفيت کنترل داخلی

ارجاع به مقاله
بخشایش س. م., & تنگستانی ف. (1402). تأثير روابط اجتماعی هيأت مديره بر محافظه کاری با تأکيد بر نقش تعديلی کيفيت کنترل داخلی (شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(25), 227-238. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1994

  • دفعات مشاهده مقاله: 296
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 168