آموزش و پرورش و دانش آموز: مروری بر عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی (پیشرفت و افت تحصیلی) دانش آموزان

  • زهرا باغدار سعدآباد 1
  • 1 هنرآموز در آموزش و پرورش ناحیه دو زنجان، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 16 (1400) , صفحه 213-222
چاپ شده: 1400-02-27

چکیده

پیشرفت تحصیلی به عنوان یکی از ابعاد پیشرفت در نظام آموزش و پرورش است، که به معنی موفقیت دانش­آموزان در گذراندن دروس یک پایه تحصیلی مشخص و یا موفقیت در امر یادگیری مطالب درسی می­باشد و مخالف آن، افت تحصیلی است که از معضلات و مشکلات نظام آموزشی می­باشد و به صورت­های مختلف، مثل عدم موفقیت دانش‌آموزان در دستیابی به اهداف مقاطع تحصیلی مربوطه و یا مردودی و یا تکرار واحدهای درسی مربوطه و ترک تحصیل زودرس و بالاتکلیفی خود را نشان می­دهد. در مقابل افت تحصیلی نیز کاهش عملکرد تحصیلی دانش­آموز از سطح رضایت بخش به سطح نامطلوب است و یکی از مشکلات عمده­ی نظام های آموزشی در دنیای کنونی است به‌طوری که هر سال مقادیر زیادی از امکانات مالی و نیروهای انسانی، آموزشی و پرورشی به این معضل اختصاص می‌یابد. براساس نظر معلمان در درجه اول مسائل خانوادگی و اجتماعی و سپس به ترتیب عدم توانایی و عدم کوشش سبب افت تحصیلی دانش آموزان شده است. در این مقاله به بررسی مروری بر عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی (پیشرفت و افت تحصیلی) دانش­آموزان پرداخته شده است.

کلمات کلیدی: عوامل موثر، عملکرد تحصیلی، پیشرفت و افت تحصیلی دانش آموزان

ارجاع به مقاله
باغدار سعدآباد ز. (1400). آموزش و پرورش و دانش آموز: مروری بر عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی (پیشرفت و افت تحصیلی) دانش آموزان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(16), 213-222. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1858

  • دفعات مشاهده مقاله: 868
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 638