تئوری های مدیریت استراتژیک و ارزش گذاری شرکت های دانش بنیان
- 1 دانشجوی دکتری رشنه مهندسی مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد، ایران
چکیده
ارزش گذاری یک شرکت دانش بنیان اغلب به عنوان نقطه مبارزه ای برای مذاکره بین شرکت های سرمایه گذار خطرپذیر و کارآفرینان در نظر گرفته می شود. برای پر کردن این شکاف، هدف مطالعه حاضر استفاده از تئوریهای مدیریت استراتژیک برای ارزش گذاری شرکتهای دانش بنیان است. این مطالعه به پرسشهای پژوهشی میپردازد، مانند اینکه آیا تئوری های استراتژیک (تئوری مبتنی بر منابع، تئوری اثرات ساختار صنعت و تئوری دیدگاه شبکه ارتباطی) ارزشگذاری یک شرکت دانش بنیان را امکانپذیر میکنند و چگونه سرمایهگذاران خطرپذیر اهمیت این تئوریها را برای ارزیابی اقتصادی اولویتبندی میکنند و تغییر میدهند. طبق تئوری مبتنی بر منابع، منابع داخلی (ویژگی های کارآفرینان و ویژگی های تیم کارآفرین) به پیش بینی ارزش گذاری شرکتهای دانش بنیان کمک می کند. با ریشه یابی در دیدگاه ساختار صنعتی، میتوان بیان کرد که یک سرمایه گذاری جسورانه در شرکتهای دانش بنیان احتمالاً دارای ارزش بالاتری است و بسته به ویژگی های خاص صنعت قابل پیش بینی است. در بررسی پژوهشهای صورت گرفته در رابطه با موضوع تحقیق، محققان از دو معیار تمایز محصول و نرخ رشد صنعت به عنوان متغیرهای ساختاری صنعت استفاده کرده اند. این متغیرها می توانند با ارزش گذاری پیش از سرمایه گذاری یک شرکت سرمایه گذار خطر پذیر در شرکتهای دانش بنیان مرتبط باشند. تمایز محصول نشان دهنده پتانسیل رشد و نوآوری در بازار است که یک پارامتر اصلی برای هر شرکت دانش بنیان است. علاوه بر این، از آنجایی که یک سرمایه گذاری جسورانه در شرکتهای دانش بنیان در خارج از صنایع اجرا نمی شود، نرخ رشد صنعت نیز بر ارزش گذاری پیش از سرمایه گذاری در شرکتهای دانش بنیان تأثیر می گذارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 636
- دفعات دانلود مقاله کامل : 460