شناسایی چالش‌های پیش روی صنعت خودروسازی ایران در شرایط آزادسازی واردت خودرو با رویکرد کسب مزیت رقابتی (مطالعه موردی: گروه خودروسازی سایپا)

  • عادل شهنازی فر 1
  • یحیی داداش کریمی 2
  • 1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، گرایش تحول، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
  • 2 استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران. (نویسنده مسئول)
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 24 (1402) , صفحه 61-76
چاپ شده: 2023-04-13

چکیده

هدف کلی پژوهش حاضر شناسایی چالش‌های پیش روی صنعت خودروسازی ایران در شرایط آزادسازی واردت خودرو با رویکرد کسب مزیت رقابتی در شرکت سایپا می‌باشد. برای شناسایی این چالش‌های از مدل حسینی (1390) به‌عنوان چارچوب نظری در نظر گرفته ‌شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کارشناسان و خبرگان صنعتی و دانشگاهی و گروه خودروسازی سایپا می‌باشد با توجه به اینکه تعداد عامل‌های شناسایی شده 29 شاخص می‌باشد، در مجموع 116 نفر مورد نیاز است. جهت جمع‌آوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته چالش‌های واردات خودرو و پرسشنامه استاندارد کسب مزیت رقابتی حسینی (1390) استفاده شد. برای شناسایی چالش‌های پیش روی صنعت خودروسازی ایران از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و جهت اولویت­بندی چالش‌ها از آزمون فریدمن با نرم‌افزارهای SPSS و SMART PLS، استفاده شده است. نتایج حاصل از پایایی مقیاس و تحلیل عاملی اکتشافی نشان می‌دهد از 29 علل اولیه شناسایی شده شناسایی چالش‌های پیش روی صنعت خودروسازی ایران، 26 عامل شناسایی و در شش دسته چالش همکاری و یادگیری فناوری، چالش قدرت رقابتی، چالش رشد و توسعه، چالش سیاست‌گذاری در شرکت، چالش رفتار مشتری، چالش خدمات به مشتری تقسیم‌بندی شدن، همچنین نتیجه آزمون نرم‌افزار PLS نشان داد که چالش‌های واردات بر کسب مزیت رقابتی رابطه دارد. از سوی دیگر، با توجه به آزمون فریدمن چالش همکاری و یادگیری فناوری بیش‌ترین و چالش خدمات به مشتری کمترین تأثیر را بر روی صنعت خودروسازی ایران در شرایط آزادسازی واردت خودرو دارد.

کلمات کلیدی: واردات، مزیت رقابتی، آزادسازی واردت، شرکت سایپا

ارجاع به مقاله
شهنازی فر ع., & داداش کریمی ی. (2023). شناسایی چالش‌های پیش روی صنعت خودروسازی ایران در شرایط آزادسازی واردت خودرو با رویکرد کسب مزیت رقابتی (مطالعه موردی: گروه خودروسازی سایپا). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(24), 61-76. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1845

  • دفعات مشاهده مقاله: 435
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 436