شناخت و تریاژ بعد های آمادگی مدارس در مقابل حوادث غیر مترقبه (زلزله)

  • حمید پورحسینی 1
  • 1 جانشین فرمانده ایستگاه 12 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 23 (1401) , صفحه 1787-1793
چاپ شده: 1401-12-28

چکیده

مدارس به عنوان مکان­هایی که هزاران کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان بهترین زمان حیات خود را در آن می‌گذرانند، دارای آسیب پذیری بالاتری در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله هستند؛ اما با آمادگی رویارویی با چنین رخدادهایی می توان از شدت آن کاست. در راستای آمادگی همه جانبه، شناسایی ابعاد و معیارهای آمادگی مدارس و تعیین میزان اهمیت هر یک می­تواند گامی اساسی در این روند باشد؛ بنابراین، این مطالعه با هدف شناسایی و اولویت بندی ابعاد آمادگی مدارس در برابر پدیده ی زلزله انجام گرفته است که با استفاده از مطالعات کتب، مقاله و ... این ابعاد شناسایی شدند و با روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اولویت بندی آنها صورت گرفت. در نتیجه، مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی می­باشد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه AHP می‌باشد که در بازه زمانی اردیبهشت ماه سال 1394 از طریق ایمیل و مراجعه حضوری توزیع گردید. یافته­ها نشان می‌دهد که ابعاد آمادگی مدارس در برابر مخاطره­ی زلزله شامل سه بعد برنامه های اضطراری با وزن نسبی 523/0، عملیات اضطراری با وزن نسبی 189/0 و منابع و تجهیزات اضطراری با وزن نسبی 288/0 می باشند. به نظر می رسد که برنامه های اضطراری با دارا بودن بیشترین وزن نسبی و پس از آن منابع و تجهیزات اضطراری نقش موثرتری در آمادگی مدارس در برابر زلزله داشته باشند.

کلمات کلیدی: بحران، زلزله، مدارس، بعد آمادگی

ارجاع به مقاله
پورحسینی ح. (1401). شناخت و تریاژ بعد های آمادگی مدارس در مقابل حوادث غیر مترقبه (زلزله). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(23), 1787-1793. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1835

  • دفعات مشاهده مقاله: 401
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 194