شناخت و تریاژ بعد های آمادگی مدارس در مقابل حوادث غیر مترقبه (زلزله)
- 1 جانشین فرمانده ایستگاه 12 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری رشت
چکیده
مدارس به عنوان مکانهایی که هزاران کودک و نوجوان و حتی بزرگسالان بهترین زمان حیات خود را در آن میگذرانند، دارای آسیب پذیری بالاتری در برابر بلایای طبیعی از جمله زلزله هستند؛ اما با آمادگی رویارویی با چنین رخدادهایی می توان از شدت آن کاست. در راستای آمادگی همه جانبه، شناسایی ابعاد و معیارهای آمادگی مدارس و تعیین میزان اهمیت هر یک میتواند گامی اساسی در این روند باشد؛ بنابراین، این مطالعه با هدف شناسایی و اولویت بندی ابعاد آمادگی مدارس در برابر پدیده ی زلزله انجام گرفته است که با استفاده از مطالعات کتب، مقاله و ... این ابعاد شناسایی شدند و با روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) اولویت بندی آنها صورت گرفت. در نتیجه، مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی میباشد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه AHP میباشد که در بازه زمانی اردیبهشت ماه سال 1394 از طریق ایمیل و مراجعه حضوری توزیع گردید. یافتهها نشان میدهد که ابعاد آمادگی مدارس در برابر مخاطرهی زلزله شامل سه بعد برنامه های اضطراری با وزن نسبی 523/0، عملیات اضطراری با وزن نسبی 189/0 و منابع و تجهیزات اضطراری با وزن نسبی 288/0 می باشند. به نظر می رسد که برنامه های اضطراری با دارا بودن بیشترین وزن نسبی و پس از آن منابع و تجهیزات اضطراری نقش موثرتری در آمادگی مدارس در برابر زلزله داشته باشند.
- دفعات مشاهده مقاله: 401
- دفعات دانلود مقاله کامل : 194