خلق ارزش های اخلاقی و فکری در حرفه حسابداری

  • میلاد مرشدی 1
  • 1 دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 23 (1401) , صفحه 1162-1174
چاپ شده: 1401-12-25

چکیده

خلق ارزش های اخلاقی و فکری به ارزش ها، باورها و اصول و مبانی اخلاقی و خلق ارزش های فکری به درک و آگاهی و ایجاد تفکر در فرد اشاره دارد که از ضروریات هر حرفه و شغلی محسوب می شود. شناخت بهتر پدیده هایی که باعث ایجاد ارزش در اخلاق و تفکر حسابداران می شود، در پیشگیری از تقلب و فساد مالی در سازمانها نقش تعیین کننده ای دارد. این مطالعه مروری روایتی درباره خلق ارزش های اخلاقی و فکری در حرفه حسابداری است. جهت شناسایی مقالات مرتبط، از پایگاه های اطلاعاتی بین المللی و داخل کشور استفاده شد. جستجوی مقالات در محدوده زمانی سال های 2010 تا 2020 و با استفاده از کلیدواژه های "خلق ارزش"، "اخلاقی" و "فکری" حرفه حسابداری انجام گرفت. مقالاتی که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، به صورت مجزا و ترکیبی بررسی و مورد آنالیز قرار گرفته اند. از 89 مقاله اولیه، 60 مقاله به علت مواردی مانند مطالعات غیر مرتبط با کلیدواژگان، مطالعات به زبان غیر از فارسی و انگلیسی و مطالعات خارج از بازه زمانی 2010 تا 2020 و تکراری بودن حذف شدند و در نهایت 29 مقاله که به موضوع مورد بحث مربوط اند، انتخاب شدند. در اکثر مطالعات، عواملی که می تواند باعث خلق ارزش های اخلاقی و فکری در حرفه حسابداری شود عبارت بودند از: برگزاری دوره های آموزشی اخلاق و شیوه های تفکر، مذهب، باورها و اعتقادات شخص، آئین نامه های رفتار حرفه ای و کدهای اخلاقی، رهبری و مدیریت بالادستی، خانواده و عوامل فرهنگی، اجرای نظام تشویق و تنبیه، محیط امن و کم استرس، حرفه ای بودن و صلاحیت فنی حسابدار. بطور کلی، نتایج نشان داد، توسعه و ارتقای خلق ارزش و خلق ارزش های اخلاقی و فکری در حیطه حسابداری می تواند برای فرد و سازمان نقش بازدارندگی از مشکلاتی همچون فساد، ارتشاء، تقلب، کج رفتاری و ... داشته باشد.

کلمات کلیدی: خلق ارزش، اخلاقی، فکری، حسابداری

ارجاع به مقاله
مرشدی م. (1401). خلق ارزش های اخلاقی و فکری در حرفه حسابداری. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(23), 1162-1174. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1767

  • دفعات مشاهده مقاله: 318
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 300