تاثیر ارتباطات سیاسی بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

تاثیر ارتباطات سیاسی بر عملکرد شرکت

  • یزدان رضازاده 1
  • مهرداد گلیجانی 2
  • الهه باقری گرمارودی 3
  • 1 دانشجوی دکتری حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
  • 2 استادیار گروه حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
  • 3 دانشجوی ارشد حسابداری، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 23 (1401) , صفحه 1051-1068
چاپ شده: 1401-12-25

چکیده

واحدهای تجاری به جهت اینکه تحت حمایت های دولت قرار گیرند، تمایل زیادی دارند تا با دولت ارتباط نزدیک برقرار نمایند. ارتباط ذکر شده منافعی از جمله تخفیفات مالیاتی و دسترسی راحت تر به اعتبارات را بدنبال خواهد داشت؛ بنابراین می توان عنوان کرد در نظام اقتصادی مبتنی بر روابط سیاسی، رابطه های سیاسی منبع مهم ارزش برای شرکتهای دارای روابط به شمار می آید. هدف تحقیق حاضربررسی تاثیر ارتباطات سیاسی بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران است. به این منظور تعداد 110 شرکت در طی دوره زمانی 1399- 1392 از طریق روش سیستماتیک بعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب گردید. روش تحقیق، توصیفی-همبستگی است. براي تخمين مدل‌  رگرسيوني با داده‌هاي تابلويي و برای تجزیه و تحلیل از رگرسیون چندگانه به روش پانل-دیتا استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های آماری از نرم‌افزار 10 Eviews استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ارتباطات سیاسی بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد

کلمات کلیدی: ارتباطات سیاسی، عملکرد شرکت، دولت

ارجاع به مقاله
رضازاده ی., گلیجانی م., & باقری گرمارودی ا. (1401). تاثیر ارتباطات سیاسی بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(23), 1051-1068. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1757

  • دفعات مشاهده مقاله: 359
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 214

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده