مروری بر معیارها و مدل‌های اندازه‌گیری کیفیت سود

  • حبیب اله نخعی 1
  • کریم نخعی 2
  • محسن انواری نیا 3
  • 1 استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران، نویسنده مسئول
  • 2 مربی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران
  • 3 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 3 شماره 8 (1398) , صفحه 153-164
چاپ شده: 1398-03-21

چکیده

کیفیت سود یکی از واژگان حسابداری بوده که هیچ‌گونه اتفاق نظری درخصوص تعریف آن وجود ندارد. کیفیت سود مفهومی است که داراي جنبه‌هاي متفاوتی می‌باشد و از این‌رو تعاریف مختلف و معیارهاي متفاوتی در رابطه با آن مطرح شده‌اند. پنمن و ژانگ (2002)، کیفیت سود را توانایی سود در نشان دادن عایدات آتی تعریف می‌کنند. شیپر و وینسنت (2004)، کیفیت سود را مرتبط با سود مورد نظر هیکس می‌دانند، یعنی از دید آنها کیفیت سود حدی از صداقت است که عایدات گزارش شده در گزارش سود مورد نظر هیکس را نشان دهد. از آنجایی که سود اقتصادی قابل مشاهده نیست، لذا امکان کمی‌سازی آن وجود ندارد. با توجه به دشواری موجود در تعریف عملیاتی کیفیت سود، از معیارهای مختلفی برای اندازه‌گیری این سازه استفاده می‌شود. این مقاله از نوع مروری بوده و هدف از آن بررسی معیارها و مدل‌های اندازه‌گیری کیفیت سود می‌باشد. 

کلمات کلیدی: کیفیت سود, کیفیت گزارش‌گری مالی, مدیریت سود, مدیریت سودسود اقتصادی

ارجاع به مقاله
نخعی ح. ا., نخعی ک., & انواری نیا م. (1398). مروری بر معیارها و مدل‌های اندازه‌گیری کیفیت سود. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 3(8), 153-164. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/169

  • دفعات مشاهده مقاله: 599
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 472