مروری بر معیارها و مدلهای اندازهگیری کیفیت سود
- 1 استادیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران، نویسنده مسئول
- 2 مربی گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران
- 3 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده
کیفیت سود یکی از واژگان حسابداری بوده که هیچگونه اتفاق نظری درخصوص تعریف آن وجود ندارد. کیفیت سود مفهومی است که داراي جنبههاي متفاوتی میباشد و از اینرو تعاریف مختلف و معیارهاي متفاوتی در رابطه با آن مطرح شدهاند. پنمن و ژانگ (2002)، کیفیت سود را توانایی سود در نشان دادن عایدات آتی تعریف میکنند. شیپر و وینسنت (2004)، کیفیت سود را مرتبط با سود مورد نظر هیکس میدانند، یعنی از دید آنها کیفیت سود حدی از صداقت است که عایدات گزارش شده در گزارش سود مورد نظر هیکس را نشان دهد. از آنجایی که سود اقتصادی قابل مشاهده نیست، لذا امکان کمیسازی آن وجود ندارد. با توجه به دشواری موجود در تعریف عملیاتی کیفیت سود، از معیارهای مختلفی برای اندازهگیری این سازه استفاده میشود. این مقاله از نوع مروری بوده و هدف از آن بررسی معیارها و مدلهای اندازهگیری کیفیت سود میباشد.
- دفعات مشاهده مقاله: 599
- دفعات دانلود مقاله کامل : 472