بررسی مسایل و مشکلات آموزش و پرورش در حوزه آموزش ابتدایی با تاکید بر افت تحصیلی در آموزش مجازی و ارائه راهکارهایی به منظور کاهش آن
- 1 کارشناس ارشد تاریخ اسلام، آموزگار دبستان حضرت زهرا (س)، مدیریت آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری، تهران، ایران
چکیده
هدف ازنگارش مقاله حاضر، بررسی مسایل ومشکلات آموزش وپرورش درحوزه آموزش ابتدایی به ویژه افت تحصیلی درآموزش مجازی می باشد. جامعه شناسان آدمي را طبعا «مدني و اجتماعي» مي دانند و معتقدند نيازها، خصايص و ساختار وجودي او ايجاب مي کند در زندگي دسته جمعي و مشترک وارد شده، براي رفع احتياجات خويش از تعاون، تعامل و همفکري مشترک با ديگران استفاده کند. تنوع نيازها، گسترش دانشها و مهارتهاي بشري، توسعه و تکامل اشکال مختلف زندگي موجب گسترش سازمان هاي متعددي شده است. يکي از مهمترين، موثرترين و گسترده ترين نهادهاي اجتماعي که مسووليت انتخاب و انتقال عناصر فرهنگي را به نسل نوخاسته جامعه بر عهده دارد، سازمان آموزش و پرورش هر کشور است که موضوع اساسي و محور اصلي اين سازمان «انسان» است. افت تحصیلی یکی از مشکلات موجود در آموزش و پرورش در بیش تر کشورها از جمله کشور ما است. این موضوع سبب می شود که همه ساله بخش زیادی از بودجه کشور از این طریق به هدر رود و نیز تعداد زیادی از نیروهای بالقوه انسانی از پرورش و تربیت صحیح باز بمانند. لذا شناخت این مسأله و بررسی علل موثر بر آن یکی از بهترین وظایف نظام تعلیم و تربیت در سطوح مختلف در هر کشور می باشد. منظور از افت تحصیلی کاهش عملکرد تحصیلی و درسی دانشآموز از سطح رضایتبخش به سطح نامطلوب است. افت تحصیلی یعنی دانشآموز در هنگام تحصیل بعد از یک دوره موفقیت تحصیلی یا متوسط، بهتدریج ظرفیت یادگیری او کاهش یافته و یا تکرار پایه تحصیلی داشته باشد. این مقاله که ابزار جمع آوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است، به روش توصیفی -تحلیلی به بررسی مسایل ومشکلات آموزش وپرورش در حوزه ابتدایی پرداخته و افت تحصیلی درآموزش مجازی رامورد بررسی قرارمی دهد. وسعی شده ابتدا مفاهیم ارائه شده وسپس تجزیه وتحلیل می شود ودرپایان راهکارهایی به منظور کاهش افت تحصیلی درآموزش مجازی درحوزه آموزش ابتدایی ارائه می دهد.
- دفعات مشاهده مقاله: 673
- دفعات دانلود مقاله کامل : 464