بررسی نقش پاسخگویی مدیران در کاهش تأثیر واکنش های احساسی بر تصمیمات بودجه بندی پروژه های سرمایه گذاری (مورد مطالعه مرکز آموزش حسابداران خبره ایران PACT)
- 1 دکتری مدیریت صنعتی گرایش مالی، استاديار مديريت و حسابداري دانشگاه غيرانتفاعي بصير آبيک، قزوين، ايران
- 2 کارشناس ارشد حسابرسي، دانشگاه غير انتفاعي بصير آبيک، قزوين، ايران
چکیده
حفظ و توسعه توان اقتصادي هر جامعهاي در آینده در گرو تصمیمات بودجه بندی پروژه های سرمایهگذاري حال آن جامعه است؛ سرمایهگذاري موتور محرکه توسعه اقتصادي و اجتماعی در پاسخگویی مدیران در کاهش واکنش احساسی است، به همین دلیل در تمامی کشورها شیوههایی به کار گرفته میشود که افراد و بنگاههای حسابداران بخشی از درآمد خود را به امر پروژه های سرمایهگذاري تخصیص می دهند. هدف از این تحقیق بررسی نقش پاسخگویی مدیران در کاهش تاثیر واکنش های احساسی بر تصمیمات بودجه بندی پروژه های سرمایه گذاری ارائه می دهد. این تحقیق بر مبنای هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها پیمایشی از نوع مقطعی است. جامعه آماری تحقیق کلیهی کارشناسان و کارمندان مرکز آموزش حسابداران خبره تهران به تعداد 40 نفر درنظر گرفته شد و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان، 36 نفر تعیین گردید. جهت جمعآوری اطلاعات از روشهای مطالعات کتابخانهای استفاده شده و بهمنظور جمعآوري دادهها و اطلاعات براي تجزیهوتحلیل از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. با استفاده از نظر متخصصان و اساتید از روایی محتوایی پرسشنامه ها اطمینان حاصل شد. همچنین به منظور تعيين پايايي آزمون از روش آلفاي کرونباخ و تحلیل عامل تاییدی براي محاسبه هماهنگي دروني ابزار اندازهگيري استفاده شد. در بخش آمار توصیفی با استفاده از جداول فراوانی (شاخصهای پراکندگی و مرکزی) برای بررسي چگونگي توزيع نمونه آماري ارائه شد و در بخش یافتههای استنباطی از مدل معادلات ساختاری جهت پاسخ به فرضیات تحقیق استفاده شد. لازم به ذکر است برای انجام آزمونها در بخش توصیفی از نرمافزار SPSS21 و در بخش استنباطی از نرم افزار 3PLS استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان داد پاسخگویی مدیران بر واکنش عاطفی مثبت (752/0)، واکنش عاطفی منفی (633/0) و پاسخگویی واکنش مثبت عاطفی بر تصمیمات بودجه بندی پروژه سرمایه گذاری (780/0) و پاسخگویی واکنش منفی عاطفی (823/0) نقش دارد. با توجه به ادامه آموزشی حسابداران، به نظر می رسد بهبود روش های آموزش حسابدارای می تواند فرصت انجام پاسخگویی مدیران را از فواصل دور فراهم سازد. با انجام این کار، فناوری در خدمت توسعه آموزش حسابداران قرار گرفته می شود.
- دفعات مشاهده مقاله: 534
- دفعات دانلود مقاله کامل : 443