بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات در گروه خودروسازی سایپا
- 1 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بیمه، گروه کارآفرینی دانشکده فنی ولیعصر (عج)، تهران.
- 2 نویسنده مسئول، مربی، گروه مدیریت موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی نوین، اردبیل، ایران
چکیده
امروزه بازاریابی داخلی بهعنوان یک امر مهم در جهت ارتقا بخشیدن به اجرای برنامههای سازمان موردتوجه جدی قرارگرفته است چراکه فعالیتهای بازاریابی داخلی از طریق نفوذ و ایجاد انگیزه در کارکنان رقابتپذیری سازمان را بهبود بخشیده و موجب ارتقاء شایستگی کارکنان و درنهایت منجر به افزایش کیفیت خدمات میباشد. ازاینرو هدف اصلی تحقیق بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات در گروه خودروسازی سایپا استان اردبیل میباشد. در این پژوهش علاوه بر بررسی خود بازاریابی داخلی ابعاد آن ازجمله (توسعه و بهبود، چشمانداز و پاداش) نیز موردبررسی قرار گرفت. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماري اين تحقيق كليه مدیران و کارشناسان و کارکنان نمایندگیهای سایپا در استان اردبیل میباشد که تعداد آنها بر اساس جدول مورگان 118 نفر به دست آمد؛ که بر این اساس روش نمونهگیری غیر تصادفی در دسترس (بدون هیچگونه گزینش ذهنی از قبل) پرسشنامه در بین جامعه آماری توزیع و بهصورت تکمیلشده جمعآوری گرديد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS20 و LISREL8.8 استفاده گردید. نتایج نشان میدهد که بازاریابی داخلی و ابعاد آن توسعه و بهبود، چشمانداز و پاداش بر کیفیت خدمات تأثیر معنادار دارد. نهایتاً بر اساس نتایج تحقیق پیشنهادهایی برای ارتقای وضعیت کیفی خدمات ارائه گردید.
- دفعات مشاهده مقاله: 361
- دفعات دانلود مقاله کامل : 416