بررسی ارتباط علّی بین احساسات سرمایه گذار و بازده مازاد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
- 1 کارشناس ارشد مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
- 2 استادیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لامرد، ایران
چکیده
با توجه به مطالعه افی کاگلار و همکارانش در سال 2021، شرکتها در تلاش هستند با توجه به احساسات سرمایه گذار بتوانند بازده سهام را تقویت نمایند و یا اینکه به مازاد برسانند؛ بنابراین افی کاگلار و همکارانش به این موضوع پرداخته اند که آیا با ایجاد روابط بین احساسات سرمایه گذار میتوان بازده سهام را تحت تأثیر قرار داد و منجر به افزایش آن شد یا خیر و یا اینکه تحت چه شرایطی می توان از احساسات سرمایه گذار برای تغییر بازده سهام شرکتها و افزایش آن استفاده نمود؛ از این رو این مطالعه سعی به تعیین پاسخ مناسب برای عنوان فوق نموده است. جهت تحلیل فرضیههای پژوهش، جامعه آماری را از بین سال های 1395 الی 1400 و به مدت 6 سال انتخاب نموده و شامل شرکتهای بورسی بودهاند که نمونه آماری با روش حذفی و به تعداد 77 شرکت انتخاب شد. روش پژوهش مورد استفاده نیز، روش توصیفی- تحلیلی بوده و دادههای پژوهش از نوع تاریخی با مراجعه به صورتها و گزارشات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران جمعآوری و طبقهبندی گردید. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از روش دادههای پانل دیتا استفاده شد؛ و در بخش تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی و آزمونهای مختلف مربوطه انجام گردید و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Eviews نسخه 9 صورت گرفت. باتوجه به تحلیل مدل رگرسیونی، یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین احساسات سرمایه گذار و بازده مازاد در بورس اوراق بهادار تهران رابطه علی مثبت و معناداری وجود دارد؛ بنابراین، مدیران شرکتها میبایست به شاخص های احساسات سرمایه گذار نظیر تخفیف صندوق سرمایه گذاری مشترک با سرمایه محدود، جریان نقدی صندوق سرمایه گذاری مشترک، سهم اوراق بهادار به مجموع سهام صندوق سرمایه گذاری مشترک، سهم بازخرید اوراق بهادار در صندوق سرمایه گذاری مشترک، نسبت گردش مالی، توجه نمایند تا بتوانند باعث ایجاد بازده مازد سهام شوند.
- دفعات مشاهده مقاله: 264
- دفعات دانلود مقاله کامل : 300