نقش مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی بر توانمند سازی معلمان

  • نجمه سادات رمضانی 1
  • 1 دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 21 (1401) , صفحه 1794-1801
چاپ شده: 1401-06-24

چکیده

در سال های اخیر سازمان های تجاری و جوامع علمی و مراکز آموزشی هر دو بر این عقیده اند که سازمان ها با قدرت دانش می توانند برتری های بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند. در این میان دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی با توجه به فلسفه وجودی و مأموریتشان بیشترین سهم را در تولید واشاعه دانش دارند. پژوهش حاضر با هدف نقش مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی بر توانمند سازی معلمان انجام گردید. مطالعه حاضر برحسب هدف، کاربردی و براساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده ی معلمان مقطع ابتدایی ناحیه یک شهرستان شیراز به تعداد 250 نفر است، حجم نمونه از طریق جدول مورگان 148 نفر در نظر گرفته شد. شیوه ی نمونه گیری به صورت تصادفی انجام پذیرفت. داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد جمع آوری گردید. جهت سنجش روایی، به صورت محتوایی و پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها از ماتریس همبستگی وآزمون رگرسیون خطی با استفاده از نرم افزار spss 28 بهره گرفته شد. نتایج فرضیه ها نشان داد که مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی نقش موثری بر توانمند سازی معلمان دارد.

کلمات کلیدی: توانمند سازی، مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی

ارجاع به مقاله
رمضانی ن. س. (1401). نقش مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی بر توانمند سازی معلمان. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(21), 1794-1801. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1562

  • دفعات مشاهده مقاله: 306
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 260