تکنیک های کلاسداری معلمان و راههای عملی اداره کلاس درس
- 1 دبیرمدارس، آموزش وپرورش ناحیه 4 شیراز، فارس، ایران
- 2 . آموزگارمدارس، آموزش وپرورش منطقه گله دار، فارس، ایران
- 3 دبیرمدارس، آموزش وپرورش گله دار، فارس، ایران
- 4 دبیرمدارس، آموزش وپرورش مهر، فارس، ایران
چکیده
هدف ازنگارش مقاله حاضر، بررسی تکنیک های کلاسداری معلمان و راههای عملی اداره کلاس درس می باشد. مدیریت کلاس درس چون سایر مدیریت ها مستلزم کارکردهایی چون طراحی و سازماندهی، هماهنگی و رهبری، کنترل و نظارت و ارزشیابی است که بدلیل در هم تنیدگی، این کارکردها از یکدیگر تفکیک پذیر نیستند. امروزه، از مهم ترین چالش های یک معلم در کلاس، ارتباط مؤثر و صحیح با فراگیران است از طرف دیگر ارتباط معنا دار، کلید اجرای موفقیت آمیز بسیاری از شیوه های مدیریت در کلاس می باشد. ارتباط عامل اصلی یادگیری است که شاخص های متعددی را در بر میگیرد. اهمیت ارتباط در کلاس درس آنقدر زیاد است که بعضی از صاحبنظران معتقدند ارتباط و اداره و کنترل یک کلاس درس لازم و ملزوم یکدیگرند . در برقراری ارتباط با دانش آموزان در کلاس، معلم با موانع و عوامل زیادی روبروست؛ که آگاهی و تسلط معلم بر این موارد و مهارت های ارتباطی در جهت تحقق اهداف آموزشی امری اجتناب نا پذیر است. کلاس درس محیط اجتماعی است و تلفیقی از ضرورت های مدیریت معلم در کلاس و ضرورت های مدیریت گروه و یاد گیری برای رشد می باشد. معلمان بدلیل الزامات و تعهدات باید بتوانند انتظارات والدین و جامعه را با موفقیت بر آورده سازند. بر اساس موضوع اصلی مدیریت کار آمد گروهی از دانش آموزان تحت مسئولیت آنها در کلاس است از این رو از معلم انتظار می رود از برنامه آموزشی تبعیت کند، دانش آموزان را در فواصل روزانه راهنمایی کند، موضوعات مشخصی را در زمان های ویژه تدریس نماید، دانش آموزان را در قالب گروه های کوچک بعنوان کانون یادگیری هدایت کند. هر چند این ضرورت ها وظایف کوچک تر دیگری را در بر می گیرد. مقاله حاضر بر آن است تا به مفهوم مدیریت کلاس درس، تکنیکها وروش کلاسداری معلمان، اهمیت و ابعاد گوناگون آن بپردازد. ابتدا مفهوم مدیریت کلاس درس موردبررسی قرارگرفته، سپس به اهداف، اصول ومهارت های مدیریت کلاس درس اشاره می گردد. درادامه ضرورت انضباط ومدیریت کلاس درس وروشهای آن موردبررسی قرارمی گیرد. سپس تکنیکهای موفق مدیریت کلاس بحث وتجزیه وتحلیل عوامل موثربرمدیریت کلاس درس اعم ازرفتارهای معلم وفنون تدریس بیان شده و راهبردهای موفق مدیریت کلاس ذکرگردیده است و رهنمودهایی به منظور اداره صحیح واصولی کلاس درس وبهبود کیفیت آموزش درمدارس ومراکز آموزشی ارائه می گردد.
- دفعات مشاهده مقاله: 635
- دفعات دانلود مقاله کامل : 494