تاثیر ارتباطات سیاسی بر فرار مالیاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

  • فرزین خوشکار 1
  • داود گرجی زاده 2
  • سید علیرضا هاشمی 3
  • 1 مدرس گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران
  • 2 مدرس گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران
  • 3 کارشناس ارشد حسابداری، موسسه آموزش عالی ناصرخسرو، ساوه، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 21 (1401) , صفحه 1718-1741
چاپ شده: 1401-06-21

چکیده

تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر ارتباطات سیاسی بر فرار مالیاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردي، بر حسب نوع داده‌ها، یک تحقیق کمی و از لحاظ روش گردآوري داده‌ها توصيفي و از نوع کتابخانه‌ای بود. برای نیل به هدف پژوهش ارتباطات سیاسی به وسیله دو شاخص مالکیت دولتی و نیمه دولتی و حضور صاحب منصبان دولتی در هیأت مدیره شرکت‌ها اندازه‌گیری شد و تأثیر این شاخص بر فرار مالیاتی اندازه‌گیری شد در قالب یک مدل رگرسیون پنل دیتا مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بودند که با استفاده از روش حذف سیستماتیک و در نظر گرفتن شرایطی برای اعضاء نمونه پژوهش در نهایت تعداد 63 شرکت به‌عنوان نمونه انتخاب شدند که داده‌های مربوط به آن‌ها در بازه سال‌های 1392 تا 1398 به روش کتابخانه‌ای و میدانی گردآوری گردید. نتایج نشان داد که دو شاخص مالکیت دولتی و نیمه دولتی و حضور صاحب منصبان دولتی در هیأت مدیره شرکت‌ها تأثیر معناداری در سطح 95% بر فرار مالیاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارند.

کلمات کلیدی: ارتباطات سیاسی، نفوذ سیاسی، مالکیت دولتی، فرار مالیاتی.

ارجاع به مقاله
خوشکار ف., گرجی زاده د., & هاشمی س. ع. (1401). تاثیر ارتباطات سیاسی بر فرار مالیاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(21), 1718-1741. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1544

  • دفعات مشاهده مقاله: 498
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 313