تأثیر الگوی ارزشیابی کیفی- توصیفی بر بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری دانش آموزان پسر کلاس دوم ابتدایی شهرستان گتوند
- 1 کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تأثیر الگوی ارزشیابی کیفی - توصیفی بر بهبود فرآیند یاددهی - یادگیری دانش آموزان پسر کلاس دوم ابتدایی شهرستان گتوند در سال تحصیلی 98-1397 می باشد. تحقیق پژوهش حاضر، يك پژوهش پیمایشی است. در در این پژوهش کلیه معلمان كلاس دوم ابتدايي شهرستان گتوند، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل میدهند. براساس موضوع تحقیق از جامعه تحقیق 52 نفر هستند. روش نمونه گیری سرشماری می باشد. نتایج نشان داد الگوی ارزشیابی کیفی - توصیفی بر بهبود فرآیند یاددهی - یادگیری دانش آموزان پسر کلاس دوم ابتدایی شهرستان گتوند تأثیر دارد. به کارگیری الگوی ارزشیابی توصیفی به چه میزان بر بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری ناظر به عمل یاددهی معلم تأثیر داشته است. به کارگیری الگوی ارزشیابی توصیفی به چه میزان بر بهبود فرآیند یاددهی- یادگیری ناظر به عمل یادگیری دانش آموز تأثیر داشته است. بین فرآیندهای ناظر به عمل یاددهی معلم از دیدگاه معلمان مجری الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی و معلمان مجری ارزشیابی کمی تفاوت معناداری وجود دارد. بین فرآیندهای ناظر به عمل یادگیری دانش آموز از دیدگاه معلمان مجری الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی و معلمان مجری ارزشیابی کمی تفاوت معناداری وجود دارد. بین فرآیندهای یاددهی ناظر به عمل معلم از دیدگاه معلمان مجری الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی بر اساس جنسیت، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه خدمت، تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به مقایسه میانگین رتبه ها از دیدگاه معلمان، الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی بیشترین تأثیر را روی مؤلفه ارزیابی عملکرد دانش آموزان (55/3) داشته و پس از آن به ترتیب مؤلفه های بازخورددادن (31/3)، اصلاح روش تدریس (11/3)، طراحی فعالیت های یادگیری و مداخله ها (75/2) و کمترین تأثیر را روی مؤلفه ایجاد انگیزش بیرونی (28/2) داشته است.
- دفعات مشاهده مقاله: 249
- دفعات دانلود مقاله کامل : 213