بررسی عوامل مؤثر بر هموارسازی تقسیم سود در گروههای تجاری
- 1 کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مباركه، مبارکه، ایران
چکیده
به دلیل اطمینان نسبت به سودهاي نقدي حاضر در مقایسه با بازده هاي قیمتی آینده، سیاست تقسیم سود شرکت میتواند توجه بیشتري از سهامداران و سرمایه گذاران را به خود جلب کند. این انتظار میرود که یکی از عوامل مؤثر بر سیاست تقسیم سود و همچنین هموارسازی سود تقسیمی، گروههای تجاری باشد. هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر هموارسازی تقسیم سود در گروههای تجاری است. در راستای هدف پژوهش، هشت فرضیه تدوین شد. جهت آزمون این هشت فرضیه با استفاده از روش حذف سامانمند، نمونهای متشکل از 105 شرکت از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1390 لغایت 1396 انتخاب گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از مدلهای رگرسیون چند متغیره به روش دادهای ترکیبی استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که طبق فرضیه اول که هموارسازی تقسیم سود در شرکتهای وابسته به گروه تجاری نسبت به شرکتهای غیر وابسته به گروه تجاری کمتر است رد میشود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که فرصتهای سرمایهگذاری، اهرم مالی، نسبت داراییهای ثابت مشهود، ریسک تجاری، نسبت سود (زیان) انباشته، اندازه شرکت و سن شرکت بر هموارسازی تقسیم سود در شرکتهای غیر وابسته نسبت به شرکتهای وابسته به گروههای تجاری تأثیر مثبت بیشتری دارد.
- دفعات مشاهده مقاله: 178
- دفعات دانلود مقاله کامل : 184