بررسی تأثیر ورود مدرنیته بر مقبره های ایران (نمونه موردی مقابر نادرشاه، کمال الملک، ابن سینا، خیام، حافظ، فردوسی، پهلوی اول و سعدی)

  • حسین انصاری 1
  • محمدعلی نظربلند 2
  • 1 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
  • 2 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 20 (1401) , صفحه 2268-2281
چاپ شده: 1401-03-29

چکیده

پس از انقلاب صنعتی در اروپا شیوه جدیدی در هنر و معماری غرب موسوم به شیوه مدرن فراگیر شد. این شیوه در ایران در دوره پهلوی اول غالبا در معماری ساختمان های اداری، حکومتی و مسکونی نمود پیدا کرد. ایدئولوژی حاکم در دوره پهلوی دوم مبنی بر بازگشت به خویشتن باستانی و احیای فرهنگ کهن ایرانی بود. با غالب شدن نهضت مدرن در معماری ایران نمونه های جدیدی از معماری پدیدار شد. از جمله شاهد طراحی مقبره برای بزرگان و هنرمندان که برای تقریبا سیزده قرن در ایران متوقف شده بود می باشیم. نگارندگان به بررسی ایده طراحی این آرامگاه ها و رابطه سبک مدرن وارد شده به ایران با مشخصات و ویژگی های فردی و زمانی متوفی می پردازد که شامل آرامگاه های فردوسی، نادرشاه، کمال الملک، ابن سینا و خیام می باشد.

کلمات کلیدی: آرامگاه، مقبره، مرگ، پست مدرن ایرانی

ارجاع به مقاله
انصاری ح., & نظربلند م. (1401). بررسی تأثیر ورود مدرنیته بر مقبره های ایران (نمونه موردی مقابر نادرشاه، کمال الملک، ابن سینا، خیام، حافظ، فردوسی، پهلوی اول و سعدی). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), 2268-2281. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1410

  • دفعات مشاهده مقاله: 284
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 210