شناسایی چالش‌های پیش روی گردشگری دفاع مقدس (بازدید از مناطق عملیاتی)

گردشگری دفاع مقدس

  • حمید فلکه 1
  • سیامک شرفی 2
  • علی امیری 3
  • 1 کارشناسی ارشد، رشته جغرافیا و دفاع مقدس، گروه جغرافیا، دانشگاه لرستان، ایران
  • 2 دانشیار دانشگاه لرستان
  • 3 استادیار دانشگاه لرستان
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 20 (1401) , صفحه 1831-1856
چاپ شده: 1401-03-25

چکیده

آمارها نشان می‌دهد که گردشگری عنصر اقتصاد جهانی است که هنوز راهی دراز در پیش دارد و رشد آن در گرو توجه زیادی می‌باشد. لذا لازم و ضروری است تا کشورمان توجهی بیشتری به این صنعت و صنایع وابسته و درآمدزای هم راستا با آن همچون گردشگری جنگ که امروزه به یکی از اساسی‌ترین زیرمجموعه‌های گردشگری محسوب می‌گردد، نمایند. تحقیق حاضر با موضوع شناسایی چالش‌های پیش روی گردشگری دفاع مقدس (بازدید از مناطق عملیاتی) انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و رویکرد کلی پژوهش کمی و کیفی (آمیخته) می باشد. جامعه آماری بخش کیفی اساتید دانشگاه با تخصص گردشگری دفاع مقدس، کارشناسان و دست اندرکاران خبره در صنعت گردشگری جنگ و جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه مدیران و کارشناسان فعال در صنعت گردشگری دفاع مقدس به تعداد 105 نفر در سال 1400 هستند. در بخش کیفی نمونه آماری از روش نمونه‌گیری گلوله برفی برای انتخاب نمونه استفاده شده است که تعداد نمونه بستگی به میزان مشارکت خبرگان در پژوهش حاضر و اشباع نظری بود که به تعداد 12 نفر بودند، همچنین در بخش کمی از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با استفاده از جدول مورگان و کرجسی به تعداد 82 نفر استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 24 چالش پیش روی توسعه گردشگری دفاع مقدس شناسایی شده و ضعف در بازاریابی، مهمترین چالش پیش روی توسعه گردشگری در این مناطق است. همچنین، مشخص شد که مناطق مستعد گردشگری دفاع مقدس، با کمبود امکانات زیربنایی و خدمات گردشگری مواجه هستند.

کلمات کلیدی: گردشگری دفاع مقدس، مناطق عملیاتی، بازاریابی، توسعه گردشگری.

ارجاع به مقاله
فلکه ح., شرفی س., & امیری ع. (1401). شناسایی چالش‌های پیش روی گردشگری دفاع مقدس (بازدید از مناطق عملیاتی). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), 1831-1856. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1384

  • دفعات مشاهده مقاله: 181
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 313