بررسی تأثیر اعتبار تجاری بر همزمانی قیمت سهام

  • علی خوشدل 1
  • 1 دانش آموخته کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامي واحد قم، قم، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 6 شماره 20 (1401) , صفحه 610-628
چاپ شده: 1401-02-03

چکیده

هدف این پژوهش بررسی تاثیر بررسی تاثیر اعتبار تجاری بر همزمانی قیمت سهام است، به‌منظور دستیابی به این هدف دو فرضیه تدوین شد که جهت آزمون این فرضیه‌ها با استفاده از روش حذف سیستماتیک، نمونه‌ای متشکل از 163 شرکت از بین شرکت­های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1390 تا 1397 انتخاب گردید و مدل رگرسیونی چند متغیره به روش داده­های مقطعی بکار برده ‌شد، همچنین نرم افزار Eviews9 برای تحلیل های آماری مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از فرضیه‌های پژوهش نشان می‌دهد که شرکت های با اعتبار تجاری بالا نسبت به دارایی ها، همزمانی قیمت سهام بالایی دارند و رقابت در بازار محصول بر رابطه بین اعتبار تجاری نسبت به دارایی ها و همزمانی قیمت سهام تاثیر معنی داری دارد، نتایج پژوهش همچنین حاکی از آن است که شرکت های با اعتبار تجاری بالا نسبت به فروش، همزمانی قیمت سهام بالایی ندارند و رقابت در بازار محصول بر رابطه بین اعتبار تجاری نسبت به فروش و همزمانی قیمت سهام تاثیر معنی دارین دارد.

کلمات کلیدی: اعتبار تجاری، همزمانی قیمت سهام، رقابت در بازار محصول

ارجاع به مقاله
خوشدل ع. (1401). بررسی تأثیر اعتبار تجاری بر همزمانی قیمت سهام. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 6(20), 610-628. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1290

  • دفعات مشاهده مقاله: 416
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 348