بررسی نقش مسئولیت اجتماعی کارکنان بر مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا در بانک کشاورزی استان همدان با نقش واسط ادراک از ارزش‌های اخلاقی

  • بهروز سرائی 1
  • 1 کارمند بانک کشاورزی استان همدان؛ دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی، گروه مدیریت کشاورزی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 5 شماره 19 (1400) , صفحه 176-203
چاپ شده: 1400-10-09

چکیده

پژوهش حاضر با موضوع بررسی نقش مسئولیت اجتماعی کارکنان بر مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا با نقش واسط ادراک از ارزش‌های سازمانی در بانک کشاورزی استان همدان، بر اساس هدف تحقیقی کاربردی و از نظر نوع گردآوري اطلاعات تحقیقی توصیفی و غیر آزمایشی بود. جامعه آماري شامل کليه کارکنان بانک کشاورزی استان همدان در سال 1400 با تعداد کل 373 بود. در این پژوهش از روش نمونه‌گيري تصادفي ساده به تعداد 187 نفر استفاده شد. مسئوليت اجتماعي با پرسشنامه شوارتز و کارول (2017)، ادراک از ارزش های سازمانی با پرسشنامه فارنهام (2001) و مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا با پرسشنامه آزادیان و همکاران (1395) سنجش شدند. همچنین سطح مسئولیت اجتماعی کارکنان حدود 8/81%، میزان ادراک از ارزش های سازمانی تقریباً 4/66% و مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا از دیدگاه کارکنان 6/64% بود. در بین ابعاد مسئولیت اجتماعی کارکنان، بیشترین میانگین مربوط به بعد اقتصادی و کمترین میانگین مربوط به بعد قانونی بود. در بین ابعاد ادراک از ارزش های سازمانی، بیشترین و کمترین میانگین به ترتیب مربوط به ابعاد نظام رشد انسانی و نظام حمایتی بود. در بین ابعاد مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا، بیشترین میانگین را بعد فرهنگ یادگیری و کمترین میانگین را بعد انعطاف پذیری کسب کردند. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری با نرم افزار PLS نشان داد که مسئولیت اجتماعی کارکنان به میزان 48% بر ادراک از ارزش های سازمانی اثرگذار بود و ادراک از ارزش های سازمانی به میزان 61% متغیر مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا را تبیین نمود، همچنین مسئولیت اجتماعی کارکنان بر مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا به طور غیرمستقیم و با نقش میانجی ادراک از ارزش های سازمانی به میزان 29% تاثیر گذاشت. از سوی دیگر تمامی ابعاد مسئولیت اجتماعی کارکنان از جمله اقتصادی، قانونی، اخلاقی و بشردوستانه بر ادراک از ارزش های سازمانی و مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا تاثیر مثبت و معنی داری گذاشتند.

کلمات کلیدی: مسئولیت اجتماعی کارکنان، مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا، ادراک از ارزش‌های سازمانی

ارجاع به مقاله
سرائی ب. (1400). بررسی نقش مسئولیت اجتماعی کارکنان بر مدیریت بهینه بحران در اپیدمی کرونا در بانک کشاورزی استان همدان با نقش واسط ادراک از ارزش‌های اخلاقی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 5(19), 176-203. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1083

  • دفعات مشاهده مقاله: 382
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 578