بررسی رابطه استفاده از اینترنت و وابستگی به شبکه های اجتماعی با هویت ملی دانش‎آموزان (نمونه موردي: دانش آموزان پسر دبستان ستارزاده شهرستان گرگان)

  • سارا عبداله زاده 1
  • 1 کارشناس ارشد علوم تربیتی، گرایش مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 705-715
چاپ شده: 1403-03-31

چکیده

تحقيق حاضر سعي دارد به بررسي رابطه استفاده از اینترنت و وابستگی به شبکه اجتماعی با هویت ملی دانش‎آموزان پسر دبستان ستارزاده شهرستان گرگان در سال تحصیلی 1403-1402بپردازد ، تحقيق حاضر توصيفي از نوع همبستگي مي باشد ، جامعه آماري اين تحقيق دانش‎آموزان پسر دبستان ستارزاده شهرستان گرگان مي باشد كه با استفاده از جدول مورگان اقدام به انتخاب 148 نفر به عنوان حجم نمونه آماري نموده ايم كه با استفاده از پرسشنامه به بررسي رابطه ي بين متغيرهاي تحقيق و اندازه گيري آن اقدام نموده ايم كه ؛  ابزار اندازه گيري براي سنجش استفاده از شبكه هاي اجتماعي از پرسشنامه اثرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی استفاده شد ،  این پرسشنامه محقق ساخته می باشد و دارای ۳۰ سوال بوده و هدف آن ارزیابی اثرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی از ابعاد مختلف ( ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان ، توسعه مشارکت های اجتماعی ، تبلیغات هدفمند اینترنتی ، آموزش ، شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب ، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات ، نقض حریم خصوصی افراد ، تاثیرات منفی رفتاری  ) می باشد . شیوه نمره گذاری آن بر اساس طیف لیکرت ۵ گزینه ای است. همچنين  براي اندازه گيري هويت ملي از پرسشنامه استاندارد هويت ملي  كه داراي 25 سوال 5 ليكرتي مي باشد استفاده شده است . ابزار اندازه گيري براي سنجش وابستگي به اينترنت از تست وابستگی به اینترنت یانگ دارای ۲۰ گویه لیکرتی پنج قسمتی است که خصوصیات روانسنجی آن در جامعه ایرانی تایید شده است ، روايي و پايايي تحقيق با استفاده از روش آلفاي كرونباخ 84/0 در نظر گرفته شده كه قابل قبول مي باشد ، به طور كلي مي توان گفت كه بين متغييرهاي مستقل و وابسته ي تحقيق و مولفه هاي آن ها رابطه ي معناداري وجوددارد.

کلمات کلیدی: شبکه اجتماعی، وابستگی به اینترنت، هویت ملی

ارجاع به مقاله
عبداله زاده س. (1403). بررسی رابطه استفاده از اینترنت و وابستگی به شبکه های اجتماعی با هویت ملی دانش‎آموزان (نمونه موردي: دانش آموزان پسر دبستان ستارزاده شهرستان گرگان). نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 705-715. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2513

  • دفعات مشاهده مقاله: 0
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 0