مقایسهی بهزیستی ذهنی، مثبت اندیشی و مهارتهای شهروندی در دانشآموزان مدارس پسرانه و دخترانه دوره دوم متوسطه شهرستان نمین
- 1 کارشناس راهنمایی و مشاوره، آموزش و پرورش، اردبیل، ایران
- 2 کارشناسی ارشد علوم تربیتی، آموزش و پرورش استان اردبیل، ایران
- 3 کارشناس مدیریت حرفهای امور فرهنگی، آموزش و پرورش استان اردبیل، ایران
- 4 4کارشناس الهیات و معارف اسلامی، آموزش و پرورش استان اردبیل، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسهی بهزیستی ذهنی، مثبت اندیشی و مهارتهای شهروندی در دانشآموزان مدارس پسرانه و دخترانه دوره دوم متوسطه شهرستان نمین بود. تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی از نوع علی – مقایسهای و از منظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین به تعداد 1744نفر (828 نفر دختر و 916 نفر پسر) در سال تحصیلی1403-1402 بودند، که بر اساس جدول مورگان و با بکاربست روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای و نمونهگیری تصادفی طبقهای، نمونهای به حجم 317 نفر (150 نفر دختر و 167 نفر پسر) انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به فرضیههای پژوهش، از طریق پرسشنامههای کتبی جمع آوری شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss و از دو روش توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در بهزیستی ذهنی و مهارت شهروندی بین مدارس پسرانه و دخترانه دوره دوم متوسطه شهرستان نمین تفاوت معناداری وجود ندارد. ولی در مثبتاندیشی بین مدارس پسرانه و دخترانه دوره دوم متوسطه شهرستان نمین تفاوت معناداری وجود دارد. بر اساس این یافتههای میتوان نتیجه گرفت که افراد فارغ از جنسیت به مهارتهای برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی نیاز دارند. از طرفی میتوان مدعی بود که جنسیت میتوان بر ارزیابی وقایع محیط و میزان تاثیرپذیر از آن تاثیرگذار باشد. بر این اساس پیشنهاد میشود در مدارس سبک رهبری آموزشی و رویکردهای یاددهی یادگیری و مشاورهای به گونهای باشد که فراگیران را در کسب مهارتهای شهروندی، تقویت بهزیستی ذهنی و مثبت اندیشی همراهی کند.
- دفعات مشاهده مقاله: 0
- دفعات دانلود مقاله کامل : 0