مقایسه‌ی بهزیستی ذهنی، مثبت اندیشی و مهارت‌های شهروندی در دانش‌آموزان مدارس پسرانه و دخترانه دوره دوم متوسطه شهرستان نمین

  • هاجر وطن‌زاد سوها 1
  • معصومه مهرنوش 2
  • صابر وطن‌خواهی 3
  • کریم اصلانزاده آبی‌بیگلو 4
  • 1 کارشناس راهنمایی و مشاوره، آموزش و پرورش، اردبیل، ایران
  • 2 کارشناسی ارشد علوم تربیتی، آموزش و پرورش استان اردبیل، ایران
  • 3 کارشناس مدیریت حرفه‌ای امور فرهنگی، آموزش و پرورش استان اردبیل، ایران
  • 4 4کارشناس الهیات و معارف اسلامی، آموزش و پرورش استان اردبیل، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 998-1006
چاپ شده: 1403-03-31

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی بهزیستی ذهنی، مثبت اندیشی و مهارت‌های شهروندی در دانش‌آموزان مدارس پسرانه و دخترانه دوره دوم متوسطه شهرستان نمین بود. تحقیق حاضر از نظر ماهیت محتوایی توصیفی از نوع علی – مقایسه‌ای و از منظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق، کلیه دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان نمین به تعداد 1744نفر (828 نفر دختر و 916 نفر پسر) در سال تحصیلی1403-1402 بودند، که بر اساس جدول مورگان و با بکاربست روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای و نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، نمونه‌ای به حجم 317 نفر (150 نفر دختر و 167 نفر پسر) انتخاب شدند. اطلاعات لازم برای پاسخ به فرضیه‌های پژوهش، از طریق پرسشنامه‌های کتبی جمع آوری شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار Spss و از دو روش توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که در بهزیستی ذهنی و مهارت شهروندی بین مدارس پسرانه و دخترانه دوره دوم متوسطه شهرستان نمین تفاوت معناداری وجود ندارد. ولی در مثبت‌اندیشی بین مدارس پسرانه و دخترانه دوره دوم متوسطه شهرستان نمین تفاوت معناداری وجود دارد. بر اساس این یافته‌های می‌توان نتیجه گرفت که افراد فارغ از جنسیت به مهارتهای برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی نیاز دارند. از طرفی می‌توان مدعی بود که جنسیت می‌توان بر ارزیابی وقایع محیط و میزان تاثیرپذیر از آن تاثیرگذار باشد. بر این اساس پیشنهاد می‌شود در مدارس سبک رهبری آموزشی و رویکردهای یاددهی یادگیری و مشاوره‌ای به گونه‌ای باشد که فراگیران را در کسب مهارت‌های شهروندی، تقویت بهزیستی ذهنی و مثبت‌ اندیشی همراهی کند.

کلمات کلیدی: بهزیستی ذهنی، مثبت اندیشی و مهارت‌های شهروندی

ارجاع به مقاله
وطن‌زاد سوها ه., مهرنوش م., وطن‌خواهی ص., & اصلانزاده آبی‌بیگلو ک. (1403). مقایسه‌ی بهزیستی ذهنی، مثبت اندیشی و مهارت‌های شهروندی در دانش‌آموزان مدارس پسرانه و دخترانه دوره دوم متوسطه شهرستان نمین. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 998-1006. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2482

  • دفعات مشاهده مقاله: 0
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 0