بررسی اخلاق و رفتار حرفه ای در حسابداری

  • محمدصبور نهتانی 1
  • وحید حسن زهی 2
  • خسرو ریگی 3
  • 1 دکترای حسابداری، عضو هیئت علمی دانشگاه هاتف، زاهدان
  • 2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه هاتف، زاهدان
  • 3 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه هاتف، زاهدان
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 399-413
چاپ شده: 1403-03-11

چکیده

حسابداری شاخص اصلی اقتصاد بسیاری از کشورهاست. بدون اتکا به آن، هیچ فعالیت اقتصادی ای ممکن نیست. جامعه انتظارات متعددی از حسابداران دارد و همه افراد باید به کیفیت خدمات ارائه شده توسط آنها اعتماد داشته باشند؛ بنابراین، اطلاعات ارائه شده توسط حسابداران باید واقعی، قابل اعتماد، صادقانه و بی طرفانه باشد. در ۲۰ سال گذشته، شاهد افزایش چشمگیری در رسوایی های مالی مرتبط با اظهارات نادرست و تقلب های مالی با مشارکت تعدادی از حسابداران و شرکت های حسابداری بزرگ بوده ایم. ضعف های موجود در سیستم های گزارش دهی مدیریت و فرآیند نظارت، به عنوان برخی از مشکلات اخلاقی عمده تلقی می شوند؛ بنابراین، دنیای تجارت عصر حاضر نیازمند آن است که حرفه حسابداری بر شفافیت تأکید کرده و گزارشهای مالی دقیقی ارائه دهد؛ بنابراین، حسابدارانی که مسئول تهیه گزارش های مالی صحیح، مختصر و به موقع هستند، باید بالاترین استانداردهای مسئولیت اخلاقی را رعایت کنند. در این پژوهش ابتدا به اهمیت اخلاق و تاریخچه ی آن، حرفه حسابداری و اخلاق در حسابداری پرداخته می شود؛ همچنین باورهای غلط در مورد اخلاق کاری و مزایای مدیریت اخلاق در محیط کار مورد بررسی قرار میگیرد. سپس، اهداف آموزش اخلاق حسابداری، ضرورت اخلاق، معیارهای عمومی و اصول اخلاق حرفه ای و رفتار حرفه ای و ماهیت توسعه رفتار حرفه ای برای حسابداران بیان می شود و در نهایت، می توان به مشکلات و مسائل اخلاقی حسابداری در اقتصاد امروز پرداخت.

کلمات کلیدی: اخلاق، اخلاق در حسابداری، رفتار حرفه ای، اخلاق حرفه ای

ارجاع به مقاله
نهتانی م., حسن زهی و., & ریگی خ. (1403). بررسی اخلاق و رفتار حرفه ای در حسابداری. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 399-413. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2466

  • دفعات مشاهده مقاله: 0
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 0