بررسی اثربخشی قصه خوانی بر تعاملات اجتماعی کودک مبتلا به اختلال اوتیسم

  • سارا عبداله زاده 1
  • 1 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرگان، ایران
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 8 شماره 28 (1403) , صفحه 197-214
چاپ شده: 1403-03-02

چکیده

هدف این تحقیق بررسی اثربخشی قصه خوانی بر تعاملات اجتماعی کودک مبتلا به اختلال اوتیسم بوده است. تحقیق حاضر در زمرة تحقیقات کاربردی قرار دارد و از نظر روش، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. در اين پژوهش براي جمع آوري داده‌ها و اطلاعات، از روش كتابخانه‌اي استفاده شد روش گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای بوده است. کلیه فرضیه‌ها درسطح معنی داری 0.01 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته‌اند؛ که جهت کلیه عملیات آماری از نرم افزار" SPSS " نسخه 23 استفاده شده است. پژوهش‌ حاضر از نوع‌ آزمایشی‌ بوده‌. طرح‌ پژوهش‌ طرح‌ پیش‌ آزمون‌ - پس‌ آزمون‌ با گروه‌ کنترل‌ است‌ جامعه آماری در این پژوهش پسران 10 سال دارای اوتیسم در شهر گرگان می باشد و براین اساس از این جهت که پژوهش حاضر از نوع اقدام پژوهشی می باشد نمونه آماری یک پسر 10 ساله می باشد. در ابتدا الگوریتم‌ رفتار فعلی‌ ADI-R از کودک‌ گرفته‌ شد. روي گروه‌ آزمایش‌ مداخله‌ قصه‌ انجام‌ گرفت‌. سپس‌ مجددا الگوریتم‌ رفتار فعلی‌ گرفته‌ شد. جلسات‌ قصه‌ گویی‌ در ١٢٠ جلسه‌ ٣٠ دقیقه‌ اي در بازده‌ زمانی‌ ٥ ماه‌ اجرا شد. با توجه‌ به‌ آمار توصیفی‌ به‌ ارائه‌ شاخص‌ هاي مرکزي و پراکندگی‌ میانگین‌ و انحراف‌ معیار پرداختیم‌ و سپس‌ به‌ منظور مقایسه‌ نمرات‌ دو گروه‌ آزمایش‌ و کنترل‌ با استفاده‌ از آمار استنباطی‌ تحلیل‌ کواریانس‌ به‌ مقایسه‌ میانگین‌ گروه‌ ها در مهارت‌ هاي اجتماعی‌ پرداخته‌ شد. یافته‌ هاي پژوهش‌ حاضر نشان‌ داد که‌ کودک‌ اتیسم‌ داراي سطوح‌ پایین‌ مهارت‌ هاي اجتماعی‌ می باشد. تجزیه‌ وتحلیل‌ داده‌ ها به‌ دنبال‌ قصه‌ گویی‌ بر مبناي آموزش‌ مهارت‌ هاي اجتماعی‌، نشان‌ دادکه‌ تغییرات‌ ایجاد شده‌ در نمرات‌ مهارت‌ هاي اجتماعی‌ معنی‌ دار است‌؛ یعنی‌ می‌ توان‌ گفت‌ که‌ روش‌ بکار گرفته‌ شده‌ در مورد گروه‌ آزمایش‌ موثر بوده‌ است‌. بررسی‌ نمره‌ هاي گروه‌ آزمایش‌ پس‌ از قصه‌ گویی‌ بر مبناي آموزش‌ مهارت‌ هاي اجتماعی‌ نشان‌ داد که‌ تفاوت‌ معنی‌ داري در زمینه‌ مهارت‌ هاي اجتماعی‌ با گروه‌ گواه‌ وجود دارد. به عبارتی با توجه به یافته های تحقیق، قصه خوانی بر کیفیت غیرکلامی و کلامی کودک و همچنین بر نمای قالبی – تکرار و محدود کودک اثرمعنادار دارد؛ یعنی قصه خوانی، یک روش موثر برای افزایش تعاملات اجتماعی کودک می باشد و می توان از این روش در مدارس کودکان مبتلا به اوتیسم نیز کمک گرفت.

کلمات کلیدی: اثربخشی، قصه خوانی، تعاملات اجتماعی، کودک مبتلا به اختلال اوتیسم

ارجاع به مقاله
عبداله زاده س. (1403). بررسی اثربخشی قصه خوانی بر تعاملات اجتماعی کودک مبتلا به اختلال اوتیسم. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 8(28), 197-214. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2439

  • دفعات مشاهده مقاله: 0
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 0