شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد در سنجش بلوغ مدیریت پروژه با رویکرد BWM

  • فاطمه بنی اسدی 1
  • رضا احتشام راثی 2
  • رضا سفلایی 3
  • 1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گرایش مدیریت پروژه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, دوره 7 شماره 25 (1402) , صفحه 346-360
چاپ شده: 1402-04-18

چکیده

هر سازمانی برای رسیدن به هدفی شکل گرفته است. این مطلب در مورد پروژه ­ها نیز صادق است. نکته حائز اهمیت در مدیریت پروژه­ها و سازمان­ها، تعیین درست اهداف و اندازه­ گیری و ارزیابی عملکرد است. به منظور ارزیابی عملکرد لازم است از معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد مناسب استفاده گردد. تعیین درست اهداف و همچنین اندازه­ گیری پیشرفت سازمان یا پروژه­ ها اغلب کاری دشوار برای مدیران است. هدف از انجام  مقاله حاضر شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در سنجش بلوغ مدیریت پروژه با رویکرد بهترین – بدترین است. بدین منظور پس از مرور دقیق مبانی نظری و پیشینه پژوهش به ارائه ابعاد و مؤلفه­های کلیدی سنجش مدیریت پروژه پرداخته شده است. آنگاه با استفاده از روش بهترین – بدترین و نظرسنجی از اساتید دانشگاهی مسلط به مفهوم سنجش بلوغ مدیریت پروژه و بیست نفر از کارشناسان ارشد مدیریت پروژه گروه صنعتی ایران خودرو به وزن­دهی و اولویت­بندی هریک از ابعاد و مؤلفه­های پژوهش با روش بهترین – بدترین (BWM)، پرداخته شده است. ابعاد کلیدی عملکرد سنجش بلوغ مدیریت پروژه در 4 بُعد و 15 مؤلفه شناسایی شدند. نتایج حاصل از وزن­دهی و اولویت­ بندی ابعاد با استفاده از روش بهترین – بدترین نشان داد، بُعد عملکرد اثربخشی رتبه اول و بعد سنجش بلوغ مدیریت پروژه­ها و  بُعد عملکرد کیفیت رتبه دوم و عملکرد بودجه و عملکرد زمانی به ترتیب رتبه­های سوم و چهارم را کسب نمودند. همچنین رتبه ­بندی به ازای هریک از مولفه ­های هر بُعد به طور جداگانه در مقاله حاضر صورت گرفته است. از نتایج پژوهش حاضر کلیه مدیران پروژه و علاقه­ مندان به حوزه سنجش بلوغ مدیریت پروژه در شناخت ابعاد و مؤلفه­ های کلیدی می­توانند بهره ­مند گردند.

کلمات کلیدی: شاخص¬های کلیدی عملکرد، مدیریت هزینه، مدیریت پروژه، روش بهترین – بدترین (BWM).

ارجاع به مقاله
بنی اسدی ف., احتشام راثی ر., & سفلایی ر. (1402). شناسایی شاخص های کلیدی عملکرد در سنجش بلوغ مدیریت پروژه با رویکرد BWM. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری, 7(25), 346-360. Retrieved از https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/2007

  • دفعات مشاهده مقاله: 295
  • دفعات دانلود مقاله کامل : 204